Østrig 2004

Send en mail til os

Donau, Wien og Salzburg

Midt i juli kørte vi sydover, regnen var godt på vej til at ødelægge årets sommerferie, så vi besluttede at vende næsen mod syd til solen skinnede. Dette gjorde den dog i Vejle, men det var nu ikke langt nok syd på….
Vi havde i et campingblad læst om nogen der havde cyklet langs Donau fra Passau, så vi vendte næsen mod denne by.

Fra Passau fulgte vi Donau til Aschach, forbi Schlögener Donauschlinge, (på dansk vist nok Donau-sløjfen), hvor vi fandt en lille hyggelig campingplads ved navn Camping-Insel nær Feldkirchen. Her var vi i 3 dage.

I løbet af de 3 dage så vi følgende:
Besøgte Linz, kørte med Pöstlingbjergbanen op til Wallfahrtskirche, med de to tårne, som er et af byens vartegne, opført i 1738-84.
Denne bane har Europas stejleste stigning uden tandhjulskraft. Heroppe besøgte vi desuden grottebanen i kasematerne under et tårn i de gamle fæstningsanlæg. Her er der bygget en miniby, hvor der er eventyr i sidegaderne.
Pragtfuld udsigt ned over Linz, Donau og det omliggende land.
En dag vi var ude og køre en tur, fik vi øje på nogle ruiner oppe på et højdedrag ved Hartkirchen, dette viste sig at være et borganlæg, som hedder Burgruine Schaunberg. Her valgte halvdelen af familien, at bestige tårnet, som var 38 m, med nogle udvendige og lidt indvendige trapper.
En dag kørte vi en aftenstur, for at se dæmningen/sluserne, i nærheden af Engelhartszell. Østrig er på den ene side af Donau og Tyskland på den anden side.
Vi gik turen over, og så nogle både blive sluset igennem.
Vi var også nede ved en lille færge, som sejlede over Donau ved Kircheberg, som det da kunne vippe, godt jeg ikke var ombord.
Vi spiste nogle gang i Aschach, og gik tur på "Donau-promenaden", her var der farverige huse.

Herefter blev teltet puttet i bilen, og vi fulgte Donau et langt stykke mod Wien. Her fandt vi endelig frem til en fin campingplads inde i Wien, som hedder Camping Wien Süd. En rigtig god plads, men sørg for at have stålpløkker med, for jorden er enorm hård.
Pladsen ligger lige overfor et stort supermarked, som åbner kl. 8 om morgenen, og de har frisk morgenbrød.
Busstoppe-stedet ligger kun 150 meter fra pladsen, og køber man et Wien-kort, som gælder i 3 dage, (2004pris = 17 euro, gælder for 1 voksen + et barn op til 16 år), kan man frit benytte alle offentlige transportmidler i denne periode. Desuden giver kortet også rabat til forskellige seværdigheder.
Mens vi var i Wien så vi:
Schloss Schönbrunn, Wiens Versailles, her havde østrigske kejser til huse. Kejserinde Maria Theresia (1740-1780) havde stor indflydelse på hvordan slottet ser ud i dag.
Efter en rundgang i noget af slottet, som koster det hvide ud af øjnene, tog vi "toget" som kører rundt i den enorme park, her stod vi af en enkelt gang, for at se Glorietten, og nyde udsigten ned over slottet, og ud over Wien.
Det er et enormt område, og man kan sagtens bruge en hel dag, hvis man vil se det hele, men det er dyrt…
Vi besøgte også Wien's "bakken", Prater et par gange. Dette er en hel bydel. Her er der åben hver dag og aften, og det er gratis at komme ind på området, men de forskellige forlystelser betales hver for sig.
Her findes den store Riesenrad, som er et pariserhjul med en højde på 67 meter. Det er bygget af en brite til Verdensudstillingen i 1896.
I midtbyen med den store Domkirke St. Stephan, var der tykt af mennesker i gågaderne, så det var næsten umuligt at komme frem og tilbage.
En sejlads på Donau og tilhørende kanal blev det også til, med udgang til selve Donau via en sluse.
Naturhistorisk Museum, blev en større oplevelse end vi havde regnet med. Museet ligger i en fantastisk bygning, hvis tvilling-bygning rummer Kunsthistorisk Museum. Vi brugte en hel eftermiddag i dette store museum, og nåede ikke det hele alligevel.
Vi brugte U-banen U-banen-kort, og busser til at komme rundt i byen, og dette er effektive transportmidler, som man hurtigt finder ud.
Vores bil var ikke starter i fire dage, så der sad til sidst reklamer under vinduesviskerne…

Så blev bilen pakket igen, og turen gik nu mod Salzburg.
Efter lidt køren rundt i yderkanten af Salzburg, fandt vi den campingplads, som vi kørte efter, vi havde vist ikke lige kikket på alle skiltene….
Pladsen hed Camping Nord-Sam. Pladserne var små, og delt op med træer og hække omkring. Man skal tænke sig om her, hvis der bliver lovet regnvejr, for nogle af de nederste pladserne bliver oversvømmet, men ved meget sol, ville der være dejlig skygge på pladsen. Vi havde dog garderet os, og valgt en plads, som lå lidt højt.
Pladsen havde svømmepøl, men efter vores mening lige dyr nok, hvis man ikke er til svimmingpool.
Mens vi var i Salzburg så vi:

Den gamle bydel er helt sikkert et besøg værd, her kan man godt bruge et par dage, hvis man skal rundt i alle kroge og kirker.
Butikkerne har alle gammeldags reklameskilte, det ene flottere end det andet, ja selv McDonalds har et…
Vi var også til marked i den gamle bydel, dette bliver holdt langs floden Salzach, som deler byen i ny og gammel del.
Når man parkerer bilen, så benyt parkeringsmuligheder i den nye del af byen, og gå over en af broerne til den gamle bydel. Det er alt for dyrt og næsten umuligt, at parkere i den gamle del.
Vi besøgte også Festung Hohensalzburg, som er den store borg, som ligger 119 m over byen, og er mellemeuropas største borg. Den blev bygget i tiden 1077-1500.
Denne er et besøg værd, tag tandhjulsbanen op, og gå ned. Her er masser af udsigter.
Godt råd, vælg rundturen først, så er museet gratis.
Vi besøgte også slottet Hellbrunn, med Wasserspielene, godt nok i regnvejr, men det kan nu være lige meget, for våd bliver man her. Der kommer vand de mest uventede steder fra. Så besøg stedet hvis du kan tåle at blive lidt våd…
Wasserspielene er 400 år gamle, og de fungerer stadigvæk perfekt, og giver anledning til et vådt grin, om ikke af sig selv, så af andre.
Vi måtte ud og købe regnslag, men havde alligevel 3 gode dage i denne spændende by, som er et besøg værd.

Vores konklusion må være, at det ikke er sidste gang vi har været i Østrig. Priserne er billigere end Italien, og der er masser af oplevelser som venter.